Изборът на подходящо моторно масло е от ключово значение за поддържането на доброто техническо състояние и дългия живот на вашия автомобилен двигател. Моторното масло изпълнява няколко основни функции - смазва движещите се части, охлажда горещите зони на двигателя, почиства отлаганията и предпазва от корозия и износване. На пазара са налични три основни типа моторни масла - минерални, синтетични и полусинтетични. Нека разгледаме подробно особеностите на всеки от тях.
Минерални моторни масла
Минералните масла се получават чрез рафиниране на суров нефт. Те са най-широко използваният тип моторни масла в миналото и все още намират приложение при по-старите двигатели.
Предимства на минералните масла:
- По-ниска цена в сравнение със синтетичните и полусинтетичните
- Подходящи за по-стари двигатели, при които не се изискват висококачествени масла
Недостатъци на минералните масла:
- По-кратък интервал между смените поради по-бързото разграждане на маслото
- По-слаба защита на двигателя при екстремни температури и натоварвания
Синтетични моторни масла
Синтетичните масла са изцяло създадени по химичен път в лабораторни условия. Те предлагат най-високо качество и ефективност сред моторните масла.
При производството на синтетичните масла минералното масло се разгражда до най-основните му молекули чрез сложен химически процес. Така се отстраняват нежеланите вещества и примеси, а молекулите се оптимизират за по-добри експлоатационни качества. Крайният резултат е моторно масло с еднородни молекули с идеален размер и форма за превъзходно смазване и защита при всякакви условия.
Предимства на синтетичните масла:
- Осигуряват най-добрата защита на двигателя при всякакви условия
- Позволяват по-дълъг интервал между смените на маслото
- Водят до по-добра горивна ефективност и потенциално по-малко разход на гориво
Недостатъци на синтетичните масла:
- Имат по-висока цена от другите типове масла
- Може да не са подходящи за някои по-стари конструкции двигатели
Полусинтетични моторни масла
Полусинтетичните масла, известни още като синтетични смеси, съдържат комбинация от синтетична и минерална база. Целта е да се предложи добър баланс между качество и цена.
Предимства на полусинтетичните масла:
- Добро съотношение качество-цена
- Подходящи за повечето съвременни бензинови и дизелови двигатели
Недостатъци на полусинтетичните масла:
- При тежки условия може да не осигуряват нивото на защита на изцяло синтетичните масла
Класификации на моторните масла
Освен по типа базово масло, моторните масла се класифицират и по експлоатационните си свойства от различни организации. Двете най-разпространени са на Американския петролен институт (API) и на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
API класификацията разделя маслата на две основни категории:
- За бензинови двигатели: от SJ за по-стари до най-новия SN стандарт.
- За дизелови двигатели: от CH-4 до най-новия CK-4 стандарт.
По ACEA класификацията маслата са разделени на 4 категории:
- A/B: за леки бензинови и дизелови двигатели
- C: съвместими с модерните системи за третиране на отработените газове
- E: за тежкотоварни дизелови двигатели
Класификацията по SAE пък определя вискозитета на маслото, като по-нисък номер означава по-нисък вискозитет и по-добри характеристики при студен старт. Популярни класове са 0W-xx, 5W-xx за целогодишна употреба и 10W-xx, 15W-xx за лятна.
Смесване и разход на масло
Смесването на различни масла като цяло не се препоръчва, но в краен случай е допустимо да се смесват масла от един и същ тип (минерално с минерално, синтетично със синтетично), както и синтетично с полусинтетично. Маслата трябва да са и с близък вискозитет, например 5W40 с 5W30.
Нормалният разход на моторно масло зависи от типа двигател - бензинов, дизелов, турбо. Измерва се в грамове или литри масло, изразходвани на 100 литра гориво. Типичните стойности са:
- Бензинови двигатели: 50-100 г/100 л (0,05-0,1%) за нормално износени; до 600-800 г/100 л (0,6-0,8%) за силно износени
- Турбо бензинови: около 200 г/100 л (0,2%) за износени; до 800 г/100 л (0,8%) при дефектен турбокомпресор
- Дизелови: около 200 г/100 л (0,2%) за нормално износени
Ако разходът е над тези стойности, трябва да се провери състоянието на двигателя.
Проверка и смяна на маслото
Нивото и състоянието на маслото трябва да се проверяват редовно чрез маслоизмерителната пръчка при спрян и охладен двигател, паркиран на равно. При нормална работа маслото е чисто и нивото му е между максималната и минималната отметки на пръчката.
Интервалът за смяна на маслото е между 10 000 и 30 000 км в зависимост от типа двигател, маслото и условията на експлоатация. При чести студени стартове и градско движение се препоръчва по-често.
В заключение, изборът на моторно масло зависи от типа и възрастта на двигателя, както и от условията на шофиране. Синтетичните масла предлагат най-добра защита, следвани от полусинтетичните, докато минералните са подходящи за по-стари двигатели. Винаги спазвайте препоръките на производителя за вискозитета и качеството на маслото, и го сменяйте редовно. Така ще осигурите дълъг и безпроблемен живот на вашия двигател.