Антифризът е една от най-важните течности в автомобила, грижеща се за правилното функциониране на охладителната система и предпазваща двигателя от прегряване или замръзване. Редовната му смяна е ключов момент в поддръжката на всяко превозно средство. Нека разгледаме по-подробно защо и кога е необходимо да сменяме тази течност.

Какво представлява антифризът?

Антифризът, наричан още охладителна течност, всъщност е смес от дестилирана вода (около 50%) и етилен гликол или пропилен гликол. Той циркулира през каналите в блока на двигателя, поема топлината от него и я отвежда до радиатора, където се охлажда. По този начин поддържа оптимална работна температура на мотора.

Освен термалната защита, антифризът има и други важни функции:

  • Предпазва от корозия металните части на охладителната система
  • Смазва уплътненията на помпата и други елементи
  • Повишава температурата на кипене и понижава температурата на замръзване на течността

Видове антифриз според химическия състав

  • Традиционен (IAT) - на основата на етилен гликол и неорганични добавки (силикати, фосфати, борати). Използва се главно при по-стари автомобили. Има кратък експлоатационен живот.
  • Карбоксилатен (OAT) - базиран на етилен гликол и органични киселини. По-съвременен вид, подходящ за по-нови коли. По-дълготраен, по-добра защита от корозия.
  • Хибриден (HOAT) - съчетава органични и неорганични добавки. Подходящ за много съвременни модели.
  • Лобридни (Si-OAT) - използват силициеви съединения. Имат най-дълъг живот - до 250 000 км или 10 години.

Освен това има антифризи на база пропилен гликол (например VW G13), които са по-безопасни за околната среда, но с по-ниска ефективност.

Защо трябва да се сменя антифризът?

С течение на времето и експлоатацията антифризът постепенно губи свойствата си:

  • Натрупват се замърсявания, утайки и частици от корозия
  • Добавките се изчерпват и течността губи защитния си ефект
  • Може да се разгражда и да става по-агресивен към уплътненията
  • Променя цвета и консистенцията си

Ако не се сменя навреме, остарелият антифриз може да доведе до сериозни щети:

  • Запушване на каналите и лошо охлаждане, водещо до прегряване
  • Ускорена корозия на детайлите
  • Повреди по водната помпа, термостата, маркучите
  • В краен случай дори спукване на блока или пробив на гарнитурата

Интервали за смяна на антифриза

Периодичността на подмяна зависи основно от типа и качеството на антифриза, както и от препоръките на производителя на автомобила. Общо взето, съвременните течности издържат по-дълго от по-старите типове.

  • Традиционните IAT антифризи обикновено се сменят на 2-3 години или 40-60 хил. км.
  • OAT и HOAT вариантите могат да издържат 5-6 години или 150-200 хил. км.
  • Лобридните антифризи имат живот до 10 години или 250 хил. км.

Все пак, най-добре е стриктно да се следват инструкциите в сервизната книжка на конкретния автомобил. Ако няма такава информация, трябва да се подменя на 4-5 години или 100 хиляди км пробег.

Също така, ако антифризът е променил цвета си, помътнял е или се е разпенил, значи трябва да се смени извънредно, независимо от пробега.

Други признаци, подсказващи за проблем с охладителната течност, са прегряването на двигателя, теч, ръжда или утайка в разширителния съд.

Как да изберем правилния антифриз?

В нашият сайт има огромно разнообразие от антифризи и изборът може да се окаже объркващ. Важно е да се подбере точният тип и качество, подходящи за конкретния автомобил. Ето някои насоки:

  1. Най-важното е да се следват препоръките на производителя в ръководството за експлоатация. Там могат да бъдат посочени изискванията към антифриза, включително допустимите спецификации (напр. BS 6580, ASTM D3306, VW TL 774X).
  1. Като общо правило, за по-старите коли са подходящи традиционните IAT антифризи, докато за по-новите по-добре е да се ползват OAT или HOAT вариантите. Лобридните са за най-съвременните модели.
  1. Да се избягва смесването на антифризи от различни типове и марки, освен ако изрично не е посочена съвместимост. В противен случай може да се получи утаяване и влошаване на качествата.
  1. При доливане да се използва само дестилирана вода в подходящо съотношение (обикновено 50/50). Чешмяната вода съдържа соли и минерали, които ускоряват корозията.
  1. Цветът на антифриза не бива да е водещ при избора, тъй като той се определя от багрила и варира при различните производители. Синьото, зеленото, червеното не означава непременно един и същ тип течност.

При всички случаи, оригиналните антифризи на реномирани производители са за предпочитане пред евтини аналози с неясен произход и състав.

Антифризът е "кръвта" на охладителната система на автомобила и грижата за него е от първостепенна важност. Редовната подмяна с качествен и подходящ продукт ще осигури дълъг живот на двигателя, ще предотврати тежки и скъпи ремонти.

Вникването в спецификите на различните видове антифризи, спазването на инструкциите на производителя и навременната диагностика на проблемите ще ви спести много главоболия като автомобилист. Не подценявайте грижата за охладителната система и антифриза, защото тяхната ефективност е ключова за безаварийното пътуване.