Антифризът е една от най-важните течности в автомобила, грижеща се за правилното функциониране на охладителната система и предпазваща двигателя от прегряване или замръзване. Редовната му смяна е ключов момент в поддръжката на всяко превозно средство. Нека разгледаме по-подробно защо и кога е необходимо да сменяме тази течност.
Какво представлява антифризът?
Антифризът, наричан още охладителна течност, всъщност е смес от дестилирана вода (около 50%) и етилен гликол или пропилен гликол. Той циркулира през каналите в блока на двигателя, поема топлината от него и я отвежда до радиатора, където се охлажда. По този начин поддържа оптимална работна температура на мотора.
Освен термалната защита, антифризът има и други важни функции:
- Предпазва от корозия металните части на охладителната система
- Смазва уплътненията на помпата и други елементи
- Повишава температурата на кипене и понижава температурата на замръзване на течността
Видове антифриз според химическия състав
- Традиционен (IAT) - на основата на етилен гликол и неорганични добавки (силикати, фосфати, борати). Използва се главно при по-стари автомобили. Има кратък експлоатационен живот.
- Карбоксилатен (OAT) - базиран на етилен гликол и органични киселини. По-съвременен вид, подходящ за по-нови коли. По-дълготраен, по-добра защита от корозия.
- Хибриден (HOAT) - съчетава органични и неорганични добавки. Подходящ за много съвременни модели.
- Лобридни (Si-OAT) - използват силициеви съединения. Имат най-дълъг живот - до 250 000 км или 10 години.
Освен това има антифризи на база пропилен гликол (например VW G13), които са по-безопасни за околната среда, но с по-ниска ефективност.
Защо трябва да се сменя антифризът?
С течение на времето и експлоатацията антифризът постепенно губи свойствата си:
- Натрупват се замърсявания, утайки и частици от корозия
- Добавките се изчерпват и течността губи защитния си ефект
- Може да се разгражда и да става по-агресивен към уплътненията
- Променя цвета и консистенцията си
Ако не се сменя навреме, остарелият антифриз може да доведе до сериозни щети:
- Запушване на каналите и лошо охлаждане, водещо до прегряване
- Ускорена корозия на детайлите
- Повреди по водната помпа, термостата, маркучите
- В краен случай дори спукване на блока или пробив на гарнитурата
Интервали за смяна на антифриза
Периодичността на подмяна зависи основно от типа и качеството на антифриза, както и от препоръките на производителя на автомобила. Общо взето, съвременните течности издържат по-дълго от по-старите типове.
- Традиционните IAT антифризи обикновено се сменят на 2-3 години или 40-60 хил. км.
- OAT и HOAT вариантите могат да издържат 5-6 години или 150-200 хил. км.
- Лобридните антифризи имат живот до 10 години или 250 хил. км.
Все пак, най-добре е стриктно да се следват инструкциите в сервизната книжка на конкретния автомобил. Ако няма такава информация, трябва да се подменя на 4-5 години или 100 хиляди км пробег.
Също така, ако антифризът е променил цвета си, помътнял е или се е разпенил, значи трябва да се смени извънредно, независимо от пробега.
Други признаци, подсказващи за проблем с охладителната течност, са прегряването на двигателя, теч, ръжда или утайка в разширителния съд.
Как да изберем правилния антифриз?
В нашият сайт има огромно разнообразие от антифризи и изборът може да се окаже объркващ. Важно е да се подбере точният тип и качество, подходящи за конкретния автомобил. Ето някои насоки:
- Най-важното е да се следват препоръките на производителя в ръководството за експлоатация. Там могат да бъдат посочени изискванията към антифриза, включително допустимите спецификации (напр. BS 6580, ASTM D3306, VW TL 774X).
- Като общо правило, за по-старите коли са подходящи традиционните IAT антифризи, докато за по-новите по-добре е да се ползват OAT или HOAT вариантите. Лобридните са за най-съвременните модели.
- Да се избягва смесването на антифризи от различни типове и марки, освен ако изрично не е посочена съвместимост. В противен случай може да се получи утаяване и влошаване на качествата.
- При доливане да се използва само дестилирана вода в подходящо съотношение (обикновено 50/50). Чешмяната вода съдържа соли и минерали, които ускоряват корозията.
- Цветът на антифриза не бива да е водещ при избора, тъй като той се определя от багрила и варира при различните производители. Синьото, зеленото, червеното не означава непременно един и същ тип течност.
При всички случаи, оригиналните антифризи на реномирани производители са за предпочитане пред евтини аналози с неясен произход и състав.
Антифризът е "кръвта" на охладителната система на автомобила и грижата за него е от първостепенна важност. Редовната подмяна с качествен и подходящ продукт ще осигури дълъг живот на двигателя, ще предотврати тежки и скъпи ремонти.
Вникването в спецификите на различните видове антифризи, спазването на инструкциите на производителя и навременната диагностика на проблемите ще ви спести много главоболия като автомобилист. Не подценявайте грижата за охладителната система и антифриза, защото тяхната ефективност е ключова за безаварийното пътуване.