Антифризът е течност, която се използва в охладителната система на автомобила.
За да работи автомобилът правилно, е от съществено значение двигателят му да бъде добре охладен. Качественият антифриз концентрат е ключов фактор за ефективното функциониране на всяка охладителна система.
Защо антифризът е от ключово значение?
Антифризът е критичен компонент за двигателя на Вашия автомобил, защото помага за регулиране на температурата му и го предпазва от прегряване.
В допълнение към предотвратяването на замръзване, охлаждане и регулирането на температурата на двигателя, антифризът съдържа и антикорозионни добавки, които помагат за предотвратяване на корозия и износване в охладителната система на двигателя.
С течение на времето, без подходящи нива на антифриз, компонентите на охладителната система, като радиатора, маркучите и водната помпа, могат да се корозират или повредят, което може да доведе до течове и прегряване на двигателя.
Състав на антифриза:
Антифризите могат да бъдат направени от различни основи като етилен гликол, моноетилен гликол или пропилен гликол. Към тези основи се добавят инхибитори, които ограничават образуването на пяна, повишават точката на кипене, намаляват образуването на отлагания и включват други добавки за подобряване на антифриза.
Видове антифризи:
Антифризите се класифицират според основата, от която са направени, и видовете добавки, които съдържат. В зависимост от основата си те могат да бъдат:
- На базата на етилен гликол - тази охлаждаща течност осигурява ниска точка на замръзване, която се понижава до 60-70% разтвор. При повишаване на съдържанието на етилен гликол над 70%, точката на замръзване се повишава. При съдържание от 50% етилен гликол, точката на замръзване е -70 градуса Целзий. Тези антифризи имат също и висока точка на кипене, което предотвратява прегряването на системата.
- На базата на моноетилен гликол - тези антифризи имат по-висока точка на замръзване, към -36 градуса Целзий при 50% разтвор. Добавят се инхибитори, които ограничават корозията.
- Етилен гликол с глицерин - тези антифризи съдържат 80% етилен гликол и 20% глицерин.
- На базата на пропилен гликол - този вид антифриз е най-безопасен, тъй като не е токсичен и не се запалва.
Относно добавките, антифризите могат да бъдат:
- Традиционни - тези антифризи използват неорганични киселини като добавки: силикати, нитрити, нитрати, фосфати и амини. Недостатъкът им е, че създават оксиден слой, който затруднява топлообмена и може да доведе до прегряване на системата.
- Карбоксилатни - тези антифризи съдържат добавки на базата на органични киселини, които създават защитен слой върху повърхностите, застрашени от корозия. Недостатъкът им е, че не ограничават кавитацията, която може да разруши металите.
- Хибридни антифризи - тези антифризи съдържат комбинация от добавки на органични и неорганични киселини, които служат като инхибитори на кавитацията.
- Лобридни антифризи - тези антифризи съдържат минимално количество неорганични добавки като силикати и фосфати, което гарантира по-дълга ефективност на продукта.
Как да разпознаем различните видове антифриз ?
За да разпознаете различните видове антифризни течности , можете да обърнете внимание на обозначенията на опаковката и спецификациите:
1. **Карбоксилни и производните им**: По-трайните видове антифризи се обозначават като Long Life Coolant (LLC) или Extended Life Coolant (XLC).
2. **Карбоксилни без неорганични добавки**: Тези антифризи са обозначени като Silicate Nitrite Free (SNF), Silicate Free (SF) или Nitrite Free (NF).
3. **Хибридни**: Хибридните антифризи се обозначават с HOAT или Hybrid coolants.
4. **Лобридни**: Лобридните антифризи се обозначават съответно с SOAT или Lobrid coolants.
Също така, има специфични обозначения на VAG. Традиционните антифризи се обозначават като G11 (син/зелен антифриз), карбоксилните като G12 (червен антифриз), а хибридните като G12+, G12++ и G12+++. Глицериновите и пропиленгликоловите антифризи са обозначени като G13.
Важно е да се отбележи, че цветът на охлаждащата течност не е определящ за неговия вид и качество, тъй като различните производители могат да ги оцветяват по различен начин. Съставът, свойствата и температурата на замръзване на зеления, жълтия, виолетовия, синия и други цветове на антифризите могат да варират в зависимост от производителя.
Как да разберете какъв антифриз ми е необходим?
Когато определяте какъв вид антифриз ви трябва, е важно да се ръководите от няколко основни принципа:
1. **Препоръки на производителя на автомобила**: Първият и най-важен стъпка е да се консултирате с препоръките на производителя на вашия автомобил. Те обикновено предоставят ясна информация за подходящия вид и марка антифриз за вашата кола.
2. **Година на производство на автомобила**: Автомобили, произведени след 2000 година, обикновено изискват карбоксилатен антифриз.
3. **Произход на автомобила**: За европейски автомобили е препоръчително да се използва антифриз, произведен в Европа, докато за американски автомобили е препоръчително да се използва американски антифриз, за да се избегнат възможни разлики в състава.
4. **Маркировки и спецификации**: Внимавайте за маркировките като Long Life Coolant (LLC), Silicate Nitrite Free (SNF), HOAT и други, които могат да ви помогнат да идентифицирате правилния вид антифриз.
Относно смесването на антифризи, е важно да се избягва, тъй като различните видове имат различни състави и смесването може да доведе до сериозни проблеми като разграждане на уплътнения, корозия и запушване на охладителния система.
Как да сменим антифриза ?
За смяна на антифриза, следвайте следните стъпки:
1. **Източване на стария антифриз**: Източете стария антифриз от системата, използвайки специална пробка на радиатора или като свалите долния маркуч на радиатора.
2. **Промиване на системата**: Извършете промивка на системата с вода и миеща добавка, след което изпразнете водата.
3. **Добавяне на нов антифриз**: Напълнете системата с нов антифриз, като следвате инструкциите за разреждане с дестилирана вода, ако е необходимо.
4. **Проверка на нивото**: Проверете нивото на антифриза и добавете повече, ако е необходимо.
При закупуване на антифриз, изберете марки като 4max, Areca, BMW, Manol, North, Hepu, Febi и други, като се уверите, че съотношението между цената и качеството е във ваша полза.
Полезни съвети
- Не доливайте концентрат - това може да причини промени в летливостта на охладителната течност и да понижи способността и за топлообмен. В резултат, моторът може да прегрее, причинявайки щети.
- Внимателно подбирайте правилният антифриз - Охладителните системи са далеч по-сложни от преди и често се нуждаят от конкретни параметри на охладителната течност. Купувайте антифриз който да отговаря на препоръките на производителя на Вашият автомобил.
- Не смесвайте антифризи - Не доливайте антифриз от различи производители. Това също може да доведе до промяна на свойствата на охладителната течност. Ако е необходимо доливането на течност, долейте от същият антифриз, който вече е във Вашия автомобил.
Концентрат или готова течност?
Често пред клиентите стоят въпроси относно правилния избор. Най-честата дилема е между концентрат или охладителна течност готова за употреба.
За начинаещите шофьори бихме препоръчали готовата течност. Важно е много прецизно да се спази съотношението между вода и концентрат за да има Вашата охладителна течност правилните свойства на летливост и топлообмен, както и дълготрайност.
Ако не се чувствате сигурни в способността си да разредите концентрата в правилни пропорции, купете си течност готова за употреба, или се възползвайте от услугите на техници.