Вашата количка е празна!
Както за класическите автомобили, така и за тракторите и аналогична специализирана техника се отнася изискването за съхранение на мощността и гарантиране дълготрайния им живот.
Тракторите работят в условия изискващи по-специални характеристики на двигателя. Характерно за тях е неравномерно натоварване на двигателя, което променя скоростта на коляновия вал.
Един от най-важните компоненти от грижата за двигателя е правилно подбраното моторно масло. То трябва да притежава високо качество и винаги да се поддържа в точните количества.
За тежкотоварната машина е особено важно да се избере качествено масло. Някои от основните изисквания са стабилна и висококачествена работа на добавките за осигуряване на чистота на двигателя.
Минерално масло - извлича се от суров нефт, поради което при повишена температура или налягане маслото губи първоначалните си свойства.
Синтетично масло - липсват елементи, които се влияят от повишени температури; маслото не оставя утайка и окисление върху повърхностите; не се сгъстява при ниски температури – започва да действа веднага след стартиране на двигателя.
За селскостопанска техника се използват различни видове масла за различни компоненти на машините.
Смазочните масла за трансмисии UTTO са специално формулирани продукти, предназначени за различни функции в тракторните системи. Използват се в трансмисии, хидравлични системи и мокри съединители на селскостопански и строителни машини. Някои от характеристиките и функциите на UTTO масла са: отлична устойчивост на оксидация, добра съвместимост с уплътненията, отлична защита на металните части от ръжда и корозия във влажни и аграсивни среди.
Многофункционални смазочни масла STOU (Super Tractor Oil Universal)
Многофункционалните смазочни масла STOU са предназначени за универсална употреба в селскостопански машини, предлагайки обхватна защита и функционалност. Тези масла са разработени, за да покрият различни приложения в тракторите, включително трансмисии, хидравлични системи, мокри съединители и двигатели. Те отговарят на стандартите и изискванията, които селскостопанската техника изисква.
Какви замърсители попадат в моторното масло в зависимост от условията на работа?
Моторното масло може да се замърси с различни вещества, които могат да влошат неговата ефективност. Най-често срещаните замърсители в моторното масло, техният произход и потенциалното въздействие, са посочени както следва:
Мръсотия и прахови частици - Един от основните замърсители, в моторното масло, са мръсотията и праховите частици. Въпреки въздушните филтри и други защитни мерки, малки частици все пак могат да попаднат в двигателя, където да се смесят с маслото. Тези замърсители действат като абразивни агенти, което води до увеличаване на триенето и до потенциални повреди на критичните компоненти на двигателя и ускоряват износването на двигателя. Повишената концентрация на метални частици в маслото може да означава прекомерно износване или неизправен компонент в двигателя.
Странични продукти от изгарянето - По време на процеса на горене в моторното масло могат да попаднат странични продукти, като сажди, въглерод и неизгоряло гориво. Тези замърсители се образуват, когато двигателят работи при тежки условия, продължителна работа на празен ход, движение на празен ход или шофиране при високо натоварване. Страничните продукти от изгарянето могат да допринесат за сгъстяване на маслото, намаляване на ефективността на смазване и увеличаване на отлаганията в двигателя.
Влага и конденз - Влагата може да се натрупа в моторното масло поради няколко фактора - кратки пътувания, студени стартове и условия на околната среда. Кондензация може да възникне, когато температурните колебания предизвикат образуване на водни пари и събирането им в двигателя. Замърсяването с влага може да доведе до окисляване на маслото, корозия на вътрешните части на двигателя и намалени смазочни свойства.
Изтичане на охлаждаща течност - При дефектно уплътнение, пукната цилиндрова глава или повреден блок на двигателя охлаждащата течност може да изтече в моторното масло. Замърсяването с охлаждаща течност се разпознава по млечния вид на моторното масло. Охлаждащата течност в маслото може да доведе до намален вискозитет на маслото, намалени смазочни свойства и потенциална повреда на лагерите на двигателя и други компоненти.
Разреждане на горивото - При проблеми с горивните инжектори, прекомерен празен ход или кратки цикли на шофиране, които не позволяват на двигателя да достигне оптималната си работна температура, е възможно изгоряло гориво да попадне в картера и да се смеси с моторното масло. Разреждането на горивото може да намали вискозитета на маслото, да влоши смазването и да компрометира способността на маслото да защитава компонентите на двигателя.
В повечето случаи моторните масла са проектирани за период от време – между 2 и 5 години, без отваряне. Установени са редица фактори, които могат значително да повлияят на този срок на годност.
Срокът на годност на моторните масла започва да тече от момента на производството им, а не от момента на закупуване или начало на използване. Важно е винаги да проверявате датата на производство върху опаковката на маслото.
Ние в Automarks.bg считаме че съхранението играе съществена роля при определяне на срока на годност на моторните масла. Правилното съхранение включва съхраняване на маслата на хладно и сухо място, далеч от пряка слънчева светлина. Излагането на топлина и светлина може да предизвика химически реакции в маслото и да влоши качеството му.
Контейнерите винаги трябва да се съхраняват плътно затворени, за да се предотврати замърсяване и влошаване на качеството им, под въздействието на въздуха. Ако съхранявате двигателно масло за продължителен период от време, е необходимо да проверите за промени в цвета, консистенцията или миризмата. Ако маслото има странна миризма или е потъмняло и се е сгъстило, това може да е признак, че се е развалило.
След като контейнерът с масло бъде отворен, срокът на годност на маслото се съкращава драстично. Отвореното моторно масло е склонно да се окислява и разгражда по-бързо поради въздействието на въздуха. Ето защо е изключително важно да отваряте моторното масло, само когато планирате да го използвате незабавно и да не съхранявате отворени продукти за дълъг период от време.
Маслото трябва да се сменя в съответствие с инструкциите за експлоатация на автомобила. Производителят на двигателя определя параметрите за смяна на маслото и за качествата, на които то трябва да отговаря.
Обикновено се препоръчва определен пробег или времеви интервал. При неблагоприятни условия (техният списък може да се намери в инструкциите), маслото трябва да се сменя по-често.
Не всички масла, принадлежащи към една и съща категория API или ACEA, са еднакви. За най-високата категория за качество днес, може да се счита това,което е преминало пълна серия от тестове на двигателя. Някои масла отговарят само на минималните изисквания.
Други могат да бъдат значително по-добри, защото съдържат по-ефективни добавки. Съответно такива продукти попадат в елитната ценова категория. Те осигуряват изключително надеждна защита на двигателя и по-дълъг живот на автомобила.