Вашата количка е празна!
Изискванията за използване на хидравлични течности се увеличават с развитие на технологиите. Разработването на по-компактни конструкции, по-малки обеми на маслото и специални конструктивни решения с по-малки междини за смазване, означават работа при по-високи температури, налягания и натоварвания за използваното смазочно средство.
Изборът на подходящо хидравлично масло е важен за поддържането на ефективната работа на хидравличната система. Важно е да се имат предвид няколко фактора, които влияят на избора на подходящото масло:
Минерално масло - произвежда се на базата на рафиниран петрол и в състава са включени редица добавки.
Характеризира се с ниска агресивност към гумените елементи и ги предпазва от напукване при излагане на ниски температури.
Недостатъците на минералното хидравлично масло са, че е с висок вискозитет при ниски температури и има малко по-кратък експлоатационен живот.
Синтетично масло - хидравлично масло за кормилна уредба с отлична производителност, устойчивост на разпенване, равномерен вискозитет, устойчивост на екстремни температури и по-дълъг живот.
Недосттък е високата цена и високата агресивност към гумените елементи и уплътнения, ако те не са изработени от специален материал.
Полусинтетично масло - характеризира се с умерена цена и с доста по-дълъг експлоатационен живот в сравнение с минералните хидравлични течности.
Има висока устойчивост на корозия и слабо изразена склонност към разпенване.
Недостатък е високата агресивност към гумените компоненти.
Червено хидравлично масло - познато е под името Dexron. Произвежда се от General Motors. Използва се в автомобили с марките General Motors, Mazda, Toyota, Nissan Hyundai и Kia.
Жълта течност за серво управление - произвежда се от Daimler и е предназначена основно за автомобилите на Mercedes Benz.
Хидравличното масло в зелен цвят - Произвежда се от Pentosin (германска компания). Използва се в автомобили: Ford, Volkswagen, BMW, Bentley, Volvo, както и в различни модели автомобили, произведени от групата на Daimler AG.
Цветът показва кой е производителят и за каква трансмисия е предназначено маслото. Той не влияе върху качеството на маслото, не показва дали то е синтетично, полусинтетично или минерално.
Основната разлика между червено и зелено хидравлично масло е в това за какъв тип скоростни кутии са предназначени. Червеното хидравлично масло се използва за превозни средства с автоматична трансмисия. Зеленото масло е приложимо единствено за ръчните скоростни кутии.
Много съществена разлика между двата цвята хидравлични масла е,възможността за тяхното смесване:
червеното масломоже да се смесва с жълто хидравлично масло;
течност със зелен цвят смесването както с червена, така и с жълта хидравлична течност не е препоръчително.
Добавките, които се съдържат в продуктите са с различен химичен състав, което при смесването им може да доведе до сгъстяване на течността, загуба на предпазващи от корозия свойства, отделяне на неразтворима утайка и много други.
Маслата са много различни едни от други по вискозитет, добавки и технология, така че преди да смесите течности, е важно внимателно да проучите техния състав и свойства. Червените масла с различна основа (минерална и синтетична) също не могат да се смесват.
Вискозитетта на хидравличните масла е ключов параметър, който определя течността на маслото и неговата способност да се движи в системата при различни температури. Поведението на потока на хидравличните флуиди по време на работа и най-вече при гранични температури има решаваща роля.
Това свойство се описва от индекса на вискозитета (VI) и влияе върху надеждното смазване на всички компоненти. VI се изчислява от кинематичния вискозитет при 40°С и 100°С. Ниската стойност на VI означава по-слабо проникване на масло при ниска температура и висок спад на вискозитета при топлина.
Ако течливостта на използваното смазочно средство е недостатъчна, възникват умора и износване. При високи температури трябва да се осигури стабилен маслен филм, в противен случай може да настъпи износване и кавитация.
Вискозитетът на хидравличните масла не е характеристика на качеството. Все пак той се определя от производителя в зависимост от приложението. Вискозитетът се определя от вътрешното триене на течността. То винаги зависи от температурата. При ниски температури вискозитетът се увеличава. При по-високи температури вискозитетът намалява.
До влошаване на качеството на маслото може да се стигне вследствие на резки спадове в наляганията на системата, което от своя страна може да стане заради прегряване, избор на грешен продукт, агресивно каране или друга повреда в някой елемент от системата.
Всички течности, които циркулират в системата на автомобила и хидравличното масло, трябва да се сменят периодично. Този вид автомобилни масла има сравнително дълъг живот и повечето производители препоръчват смяната им да се извършва на всеки 4 години или на изминати 100 000 км.
Случва се маслото да изгуби своята ефективност и тогава се налага смяната да бъде извършена по-рано от препоръчителните срокове. При ремонт на помпата или друга част от кормилната уредба е момент, в който трябва да се извърши и смяна на хидравлично масло.
Почти всички флуиди в автомобила, в това число и хидравличното, масло могат да бъдат доливани.
Проверката на нивото на течността се извършва с помощта на измервателна пръчка, която обикновено е свързана към капачката на резервоара.
След избърсване, пръчката трябва да се потопи отново в течността, която се намира в резервоара и след изваждането й се установява какво е нивото на течността. Ако нивото е между “минимално” и максимално”, тогава всичко е наред, а ако нивото е по-скоро “минимално” тогава трябва да долеете масло. Доливането се извършва на равна повърхност и при студен двигател.
Уверете се, че хидравличната течност, която добавяте, отговаря на спецификациите и изискванията на производителя на оборудването. Използването на неподходящо масло може да доведе до проблеми с работата на системата.
Хидравличното масло има за задача чрез смазване на компонентите на системата да улесни маневрите на водача при управление на транспортното средство, особено когато колелата на колата трябва да се завъртят.
То изпълнява няколко основни функции (роли):
В кормилната система има значителен брой гумени части и уплътнения, а синтетиката действа върху тях по-агресивно и дълготрайността на елементите е значително намалена. Ето защо, преди да използвате този тип смазка в системата, трябва да се уверите, че неговите каучукови компоненти взаимодействат добре с него и имат специален състав.
Изборът между минерално и синтетично хидравлично масло за системата на волана зависи от различни фактори, включително производителя на автомобила, модела и препоръките на производителя.
Ето някои общи насоки:
Влизането на въздух, примеси, оксидирането, но също и специални проектни параметри могат да доведат до образуване на пяна по време на експлоатация. Пяната намалява смазващата способност на хидравличното масло и предотвратява оптималното предаване на мощността.
Пяната води до абразивно износване и до възникване на риск за околната среда, тъй като предизвиква изхвърляне на масло. Евтините хидравлични масла не могат да се справят без добавяне на пеногасители на базата на силиконово масло. Те са повърхностно активни, т.е. утаяват се върху масления филм и се филтрират. Това означава, че надеждната защита срещу образуването на пяна вече не е гарантирана. Единственият ефективен начин за решаване на проблема е да се намери и отстрани причината. Добавянето на пеногасители не е постоянно решение.
Това е способността на хидравличните масла да разделят вода от маслото и обратното. В хидравличните системи, където може да има контакт с вода (например, влага от околната среда или други източници), деемулгиращите хидравлични масла са важни за поддържане на ефективността и дълъг живот на системата.
При избора на хидравлично масло е важно да се обърне внимание на деемулгиращите му свойства, особено ако системата може да бъде изложена на влага. Производителите на масла често предоставят информация за деемулгиращите характеристики в техните технически спецификации.
Ако свободната вода се отдели или образува емулсия с маслото, работата на смазващото средство се нарушава значително. Освен това, настъпва ускорено стареене на маслото, корозия и повреди вследствие на кавитация и износване. По тази причина деемулгиращото поведение играе важна роля в много от хидравличните системи. За масла с добри свойства за отделяне на водата, свободната вода може да бъде оптимално отделена от маслото и просто изпусната.
Видът на хидравличното масло, което трябва да използвате, зависи от конкретната хидравлична система във вашия автомобил.
Ето няколко общи видове хидравлични течности и тяхната употреба:
Да, обикновено може да се долива хидравлична течност. Хидравличната течност е важна за правилната работа на хидравлични системи в автомобила, като например системата за спирачки или волана. Ако забележите, че нивото на хидравличната течност е под минималното допустимо ниво, е препоръчително да добавите подходящата течност.