Масло за скоростна кутия

Покажи:
Сортирай по:

CASTROL ATF MULTIVEHICLE 1L

Саѕtrоl АТF Мultіvеhісlе e xидpaвличнo мacлo зa aвтoмaтични тpaнcмиcии, нacoчeнo cпeциaлнo зa гoлямa..

49.60 лв. 29.90 лв.

CASTROL EP 80W MANUAL 1L

Castrol Manual EP 80W90 е висококачествено минерално трансмисионно масло за скоростни кут..

29.71 лв. 17.90 лв.

CASTROL EPX 80W90 AXLE 1L

Castrol Axle EPX 80W-90 е висококачествено минерално масло за тежконатоварени трансмисии, крайни п..

33.03 лв. 19.90 лв.

CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W90 1L

Саѕtrоl Ѕуntrаnѕ Тrаnѕахlе 75W90 e нaпълнo cинтeтичнo тpaнcмиcиoннo мacлo. Πpитeжaвa пoдoбpeни пpoти..

59.59 лв. 35.90 лв.

CASTROL SYNTRAX LS 75W140 1L

Саѕtrоl Ѕуntrах Lіmіtеd Ѕlір 75W140 e нaпълнo cинтeтичнo xипoиднo тpaнcмиcиoннo мacлo пpeднaзнaчeнo ..

57.94 лв. 34.90 лв.

CASTROL TRANSMAX DEX III MULTI 1L

Масло CASTROL TRANSMAX DEX 3 MULTIVEHICLE е висококачествено трансмисионно минерално масло за авто..

31.37 лв. 18.90 лв.

CASTROL TRANSMAX DUAL 1L

Саѕtrоl Тrаnѕmах Duаl e нaпълнo cинтeтичнo тpaнcмиcиoннo мacлo, cпeциaлнo paзpaбoтeнo зa тpaнcмиcии ..

61.10 лв. 36.80 лв.

CASTROL TRANSMAX Z 1L

Масло кастрол Transmax Z e висококачествена напълно синтетична течност, която е подходяща за упот..

47.97 лв. 28.90 лв.

CHAMPION NEW ENERGY ATF DIII 1L

Това е полусинтетичен лубрикант на базата на внимателно подбрани високо рафинирани базови масла. Тов..

29.05 лв. 17.50 лв.

CHAMPION OEM SPECIFIC ATF MB 236.14 1L

Това е изцяло синтетично масло, базирана на внимателно подбрани много висококачествени базови масла,..

31.05 лв. 18.70 лв.

FEBI ATF DEXRON III 22806 1L

FEBI BILSTEIN 22806 e масло за автоматична предавателна кутия от производител FEBI BILSTEIN е подход..

35.69 лв. 21.50 лв.

Febi ATF DII 1L

FEBI ATF DII e масло за автоматична скоротна кутия (ATF - червен)DEXRON II D BMW 81 22 9 400 ..

28.05 лв. 16.90 лв.

Febi Transfer Case TF-1 (BMW DTF-1) 1L

Трансферното масло е синтетично масло за зъбни колела, специално проектирано за трансферна кутия, ко..

91.10 лв. 54.90 лв.

Mercedes-Benz 236.14 Автоматични Скорости 1L

Меrсеdеѕ-Веnz 236.14 e мacлo зa aвтoмaтични cĸopocти c opигинaлeн пapт нoмep - А0019896803 ВRD6Πpилo..

37.65 лв. 22.70 лв.

Mercedes-Benz 236.15 Автоматични Скорости 1L

Мacлo Меrсеdеѕ Веnz 236.15 зa aвтoмaтични cĸopocти - А 001 989 77 03 ВRD6Πpилoжeниe нa Меrсеdеѕ 236...

42.33 лв. 25.50 лв.

MOBIL ATF 220 DEXRON II 1L

Моbіl АТF 220 e виcoĸoĸaчecтвeнo xидpaвличнo мacлo зa aвтoмaтични cĸopocтни ĸyтии cepвoycилвaтeли и ..

29.29 лв. 18.90 лв.

MOTUL ATF VI 1L

100% синтетично високотехнологично и нисковискозитетно масло, предназначено за смазване на съвреме..

41.69 лв. 26.90 лв.

MOTUL DEXRON II 1L

Осигурявайки лесно превключване на скоростите, дори и в студените сезони, благодаре..

28.20 лв. 17.50 лв.

MOTUL DEXRON III 1L

Motul Dexron 3 е техносинтетично трансмисионно и хидравлично масло за автоматични скоростни кутии и ..

31.40 лв. 22.50 лв.

MOTUL MERCEDES ATF 236.14 1L

Масло MOTUL ATF 236.14 – 1 литър e напълно синтетично смазочно масло, което е специално проектирано ..

64.32 лв. 41.50 лв.

MOTUL MULTI ATF 1L

Моtul Мultі АТF e 100% cинтeтичнo мacлo, cпeциaлнo paзpaбoтeнo зa aвтoмaтични cĸopocтни ĸyтии и xидp..

33.60 лв. 24.55 лв.

MOTUL MULTI CVTF 1L

Предназначено за вариаторни трансмисии (CVT), това високотехнологично Technosynthese® масло спомага ..

43.71 лв. 28.20 лв.

PEMCO iMATIC ATF DEXRON III 1L

Универсална всесезонна трансмисионна течност на минерална основа (ATF) за автоматични скоростни кути..

17.43 лв. 10.50 лв.

REPSOL AUTOMATOR ATF III 1L

Трансмисионно масло със синтетични компоненти за автоматични трансмисии и хидравликата на волана н..

30.70 лв. 18.50 лв.

REPSOL AUTOMATOR ATF VI 1L

AUTOMATOR ATF VI е напълно синтетично масло с нисък вискозитет, одобрено от General Motors за изпол..

31.37 лв. 18.90 лв.

REPSOL MATIC DIAFLUID ATF 1L

Синтетично масло за автоматични трансмисии и сервоусилватели, специално разработено да изпълни изиск..

28.67 лв. 18.50 лв.

TUTELA ATF DEXRON II D GI/A 1L

Тutеlа Тrаnѕmіѕѕіоn GІ/А e xидpaвличнo мacлo зa aвтoмaтични cĸopocтни ĸyтии и xидpaвлични ycилвaтe..

22.47 лв. 14.50 лв.

Масло за автоматична скоростна BARDAHL ATF DIII 1L

ВАRDАНL АТF DІІІ e cинтeтичнo мacлo зa aвтoмaтични cĸopocтни ĸyтии, cиcтeми зa yпpaвлeниe, пpeoбpaзy..

28.00 лв. 25.25 лв.

Масло за автоматична скоростна кутия ARECA ATF TRANSMATIC II 1L

ARECA TRANSMATIC II е смазочно масло за автоматични трансмисии, каталитични конвертори, сервоуправ..

22.47 лв. 14.50 лв.

Масло за автоматична скоростна кутия ARECA ATF TRANSMATIC III 1L

Полусинтетично масло за автоматични трансмисии, преобразователи на въртящия момент, системи за серво..

20.92 лв. 13.50 лв.

Масло за автоматична скоростна кутия ARECA ATF TRANSMATIC VI 1L

ARECA ATF TRANSMATIC VI 1L е 100% синтетично масло, специално разработено за автоматични скоростни к..

24.49 лв. 15.80 лв.

Масло за автоматична скоростна кутия COMMA MVATF PLUS 5L

COMMA MVATF PLUS е синтетично масло за автоматични трансмисии и сервоусилватели на волани. Предлаг..

140.75 лв. 84.80 лв.

Масло за автоматична скоростна кутия / автоматични трансмисии/ – каква е неговата роля?

В автоматичните скоростни кутии, предавките автоматично се превключват в зависимост от изискванията на двигателя. Те са малки и имат много повече движещи се части, отколкото ръчна скоростна кутия и това изисква различен тип масло.

Освен, че трябва да осигури добро смазване, трансмисионната течност е необходимо да прехвърля мощността от маслената помпа към съединителите, които контролират движението на зъбните колела. За да постигне предаване, течността има определени свойства като нисък вискозитет, устойчивост на топлина и др.

Ролята на маслото в автомобила е ключова и претърпява постоянно разширяване.

При автоматичните скоростни кутии, маслото изпълнява допълнителна функция - предаване на въртящия момент на планетарните предавки. Този процес е от съществено значение за правилното функциониране на автомобила и оптималната му производителност.

В съвременната автомобилната индустрия, маслото изпълнява разнообразни функции:

  • Защита от триене: Създава тънък и стабилен филм върху частите и работните повърхности, предпазвайки ги от излишно триене.
  • Предотвратяване на корозия: Действа като защитен слой срещу корозията върху вътрешните компоненти на двигателя.
  • Охлаждане на двигателя: Извлича топлината, като я разпределя в картера на двигателя и допринася за регулирането на температурата.
  • Отстраняване на отпадъци: Поддържа чистотата на двигателя, премахвайки отпадъци от механично износване в области с повишено триене.
  • Улавяне на продуктите от горенето: Поддържа качеството на изгорелите газове, като отстранява сажди и други нежелани продукти от горене на горивната смес.

Една от ключовите функции на маслото за автоматична трансмисия е да осигури подходящ вискозитет при различни температурни условия. Това позволява на трансмисията да работи ефективно както при ниски, така и при високи температури, предотвратявайки загряването и износването на съединителите и другите части на системата.

Масло за ръчна скоростна кутия / ръчни трансмисии/

Между скоростните кутии и трансмисиите съществуват основни разлики. Скоростната кутия и предавателната кутия изпълняват една и съща функция - обезпечават смяна на скоростите, което позволява контрол върху силата и посоката на движението. Въпреки, че изпълняват подобна задача, постигат това чрез различни методи и изискват специфични течности за поддръжка, за да функционират оптимално.

Трансмисионното масло е създадено за употреба в ръчни скоростни кутии. Съобразно конструкцията на ръчните предавки в скоростната кутия се отделя голямо количество топлина. Използваното трансмисионно масло трябва да притежава качества, които да предотвратяват повреда при преместването им.

Необходимо е да може да издържа на високи температури, пренасяйки топлината далеч от зъбната предавка, без да кипва и без да се изчерпва прекалено бързо и да функционира нормално под екстремно налягане

Какво е вискозитет на моторното масло?

Това е важна характеристика, която определя способността на маслото да се задържа върху металните повърхности и да осигури подходящо смазване при различни температури и условия на движение. Величината се мени в зависимост от температурата на двигателя.

Обикновено вискозитетта се измерва на две температури - при ниска температура (означена с "W" за зима) и при висока температура.

Слоят масло между детайлите изпълнява важна функция: предпазва металните части от сухо триене, което може да стане причина за блокиране на двигателя или ускорено износване на повърхности. При ниски температурни показатели, вискозитетът на маслото се увеличава, а при високи - намалява.

Диференциалните масла са класифицирани в зависимост от техните вискозитетни характеристики. Най-широко използваните стандарти за класификация са SAE и MIL.

Класификацията по SAE J-306 - разглежда трансмисионните масла в 9 различни вискозитетни класа, включително 70W, 75W, 80W, 85W, 80, 85, 90, 140 и 250. Класовете, обозначени с "W", са предназначени за зимни условия с по-нисък вискозитет, подходящи за ниски температури. Следващите пет класа са предназначени за по-високи температури и топли климатични условия. Съществува и възможност за смесени класове, наричани всесезонни. За България се препоръчват масла като SAE 90, SAE 80W-90 или SAE 75W-90.

Класификацията по MIL-L-2105D - включва само три вискозитетни класа: SAE 75W, SAE 80W-90 и SAE 85W-140.

Маслата с по-нисък вискозитет, като 70W, 75W, 80W и 85W, са предназначени за предавателни кутии на леки и тежкотоварни автомобили. Тези масла, често синтетични, осигуряват гладко превключване на предавките и тиха работа. Същевременно, трансмисионните масла с по-висок вискозитет са предназначени за диференциали.

Важно е да се отбележи, че трябва да се избягва смесването на масла от различни производители, поради различията в добавките и химичния състав."

Препоръки как да изберем маслото с правилен вискозитет

Изборът на подходящ вискозитет на маслото е от съществено значение за оптималното функциониране на двигателя и другите компоненти на автомобилната трансмисия.

Ето някои стъпки и съвети за избор на правилния вискозитет:

  • Препоръки на  производителите: Първата стъпка е да проверите ръководството на автомобила за указания относно вискозитета на маслото. Производителят на автомобила обикновено предоставя данни за подходящото масло, което трябва да се използва в двигателя.
  • Климатични условия: Климатичните условия, в които шофирате, също имат голямо значение. В по-студени климатични зони са предпочитани по-ниските вискозитети, например 5W-30. За по-топлите области се предпочитат по-високите вискозитети, като 10W-40 или 20W-50.
  • Възраст и състояние на двигателя: По-старите двигатели или тези с голям пробег обикновено изискват масла с по-висок вискозитет. Това може да помогне за компенсиране на износването на двигателя и да предостави допълнително смазване.
  • Тип на трансмисията: За автоматични и ръчни трансмисии съществуват специфични изисквания за вискозитета на трансмисионното масло. Уверете се, че избраното масло отговаря на изискванията на трансмисията на вашия автомобил.

Класификация на трансмисионните масла по API

Класификацията на трансмисионните масла според API представлява важен критерий за оптимизиране на тяхната ефективност в различни условия. API предлага разнообразни класове масла, които се различават по вискозитет и добавки, предназначени за различни видове предавки и условия на работа.

API - GL 1 се състои от базови масла без добавки или с минимално количество антиоксиданти, антикорозионни и противопенни добавки. Този клас е предназначен за предавки, работещи при по-леки условия като конусни, червячни предавки и механични скоростни кутии на товарни автомобили и селскостопанска техника.

API - GL 2 включва противоизносни добавки и е предназначен за предавки, работещи при средно тежки условия, като червячни предавки и трансмисии на трактори и други селскостопански машини.

API - GL 3 предлага масла с 2,7% противоизносни добавки, подходящи за смазване на конусни предавки на товарни автомобили, без хипоидни предавки.

API - GL 4 се отличава със съдържание от 4% противозадирни добавки и до 50% други добавки, предназначени за различни условия на работа. Те са подходящи за конусни и хипоидни предавки, скоростни кутии на товарни автомобили и трансмисии на двигателни мостове. Също така, се използват за несинхронизирани скоростни кутии на американски товарни автомобили и автобуси.

API - GL 5 съдържа до 6,5% ефективни противозадирни мултифункционални добавки. Този клас е предназначен за тежко натоварени предавки, включително хипоидни предавки с голямо преместване на осите и универсални масла за механични трансмисии, освен предавателната кутия.

API - GL 6 включва повече серофосфорни противозадирни добавки от API - GL 5 и се използва за хипоидни предавки с голямо преместване, работещи при висок въртящ момент и ударни натоварвания.

API - MT 1 представлява масла, подобни на API - GL 5, но с по-голяма температурна устойчивост. Те са предназначени за несинхронизирани механични предавателни кутии на автобуси и прицепи.

API - PG 1 се препоръчва за механични предавателни кутии на тежкотоварни автомобили и автобуси с добра температурна устойчивост.

API - PG 2 е подходящо за двигателни мостове на товарни автомобили и автобуси, често обозначавано и като API - GL 7."

Top of Form

Защо е необходима смяната на масло на скоростна кутия?

В процеса на работа маслото губи своите смазочни свойства. То се утаява на дъното на кутията и когато автомобилът е в покой амортизираното маслото не образува защитен филм върху триещите се повърхности. При потегляне на автомобила тези повърхнини не са смазани и прегряват. Появява се шум, получава се нагар и се променя към по-трудно превключването на предавките.

В тези условия, след определен пробег започва и разрушаването на зъбните колела. Предавките се включват все по- трудно, изключват се сами и диференциала и трансмисията могат излязат от строя.

В автоматичната скоростна кутия разпененото масло не предава въртящия момент и автомобила просто спира.

При теч от салника и влошено качество на маслото може да се стигне и до блокиране на скоростната кутия, ако проблемът не се отстрани навреме.

Кога се сменя маслото на автоматична скоростна кутия?

В някои случаи производителите препоръчват да не се сменя през целия експлоатационен период на трансмисията, а според други –смяна се налага.

С времето качеството на маслото в трансмисията се влошава и остарява. Колкото и добре да са смазани металните части винаги има минимално износване и отделяне на частици, които се наслояват в течността и се задържат от филтъра. С времето, пречиствателният елемент се замърсява и подлежи на подмяна, която се извършва заедно с трансмисионното масло.

Според различни компании, произвеждащи автоматични трансмисии, препоръките за подмяна са на всеки 20 000 км пробег или на всеки 2 години.

Много неблагоприятни са условията на работа на скоростната кутия в условията на недостиг или липса на достатъчно масло. Симптомите за това са различни - от виещи звуци до необичайни вибрации от скоростната кутия.

Съвети за изправна работа на автоматичната скоростна кутия

  • Смяна на маслото в срок!
  • Независимо от вида на скоростната кутия, всяка течност в колата се подменя. Има определен период от пробег или време, след което производителя не дава гаранция за ефективността им.
  • За да изберете маслото с най-дълъг период на използване можете да прочетете спецификациите на всяка марка масло.
  • Особено важно е, да се подмени навреме маслото в автоматичната скоростна кутия. Там механизмите работят под напрежение и с високо триене и за да се съхранят техните компоненти е нужно да имат много добро смазване.

Какво трансмисионно масло да избера?

Изборът на подходящо трансмисионно масло зависи от типа на трансмисията в автомобила, модела на трансмисията, фирмата производител, както и от климатичните условия, в които ще се използва автомобилът.

 Добре е да се следват препоръките на производителя на автомобила, които се намират в ръководството за експлоатация.

Ето някои общи класификации и препоръки:

  • Спецификации на производителя: Мнозинството автомобилни производители предоставят конкретни спецификации и препоръки за трансмисионните масла. Тези спецификации обикновено се намират в ръководството за експлоатация или на официалния уебсайт на производителя.
  • Тип на трансмисията: Автомобилите могат да бъдат оборудвани с различни типове трансмисии като ръчни (механични), автоматични, CVT (Continuous Variable Transmission) и др. Всяка от тях изисква специфичен тип масло. Маслото за автоматична
    скоростна кутия има обозначение ATF и ярко червен или зелен цвят. То е с по-малък вискозитет и добавки, ограничаващи разпенването на маслото.
  • Тип на масло: Трансмисионните масла могат да бъдат конвенционални, синтетични или полусинтетични. Синтетичните масла обикновено предлагат по-добра устойчивост на високи температури и по-добра производителност при различни условия. Маслата се различават и по сезони - има масла за топъл климат и високи температури и масла за студен климат и ниски температури. Повечето трансмисионни масла са всесезонни, работещи при температури от -50 до+50 градуса Целзий.
  • SAE Класификация: SAE (Society of Automotive Engineers) предоставя класификация на трансмисионните масла в зависимост от вискозитета им. Например, ATF (Automatic Transmission Fluid) може да бъде SAE 5W-20 или SAE 10W-30. Изборът на вискозитет зависи от температурните условия в района, където използвате автомобила.
  • Обозначения и сертификации: В някои случаи, маслата могат да бъдат сертифицирани по стандартите на API (American Petroleum Institute) или ACEA (European Automobile Manufacturers' Association). Прегледайте етикета на маслото за тези обозначения. Друг показател е класът на качеството на маслото. Това е класификацията на АPI GL - в съвременните автомобили се използват масла от GL 4 нагоре. Изискванията са към антизадирните и противоизносни добавки.

Смяната на масло в скоростната кутия е важна, тъй като маслото в нея изпълнява редица важни функции, които осигуряват правилната работа на трансмисията.

Ето някои от основните причини:

  • Смазване: Маслото смазва различните части на скоростната кутия, като предпазва ги от износване и триене. Това е от съществено значение за дълъг живот на трансмисията.
  • Охлаждане: Маслото отвежда топлината, генерирана при работата на трансмисията. Променливите натоварвания и високите температури в скоростната кутия могат да доведат до разграждане на маслото, което влошава неговите смазващи свойства.
  • Почистване: Маслото поема и улавя метални частици и примеси, които могат да се образуват при износване на частите. Това помага да се поддържа чистотата на системата и да се предотврати нарастването на увреждания.
  • Предотвратяване на корозия: Маслото помага и в предотвратяването на корозия в скоростната кутия, като създава защитен слой върху металните повърхности.

Редовната смяна на маслото в скоростната кутия поддържа ефективността и надеждността на автомобилната трансмисия, предотвратява сериозни повреди и удължава живота на автомобила.

Изборът на трансмисионно масло зависи от конкретните изисквания и спецификации, предоставени от производителя на вашия автомобил. Важно е да се съобразите с препоръките, изложени в ръководството за експлоатация на вашия автомобил. Производителите на автомобили обикновено предоставят информация за препоръчителните марки и типове трансмисионни масла.

В случай че нямате достъп до ръководството или има специфични изисквания за вашия автомобил, е възможно да се консултирате с местен автомобилен сервиз или специалист. Те често могат да ви предоставят информация и препоръки, съобразени с марката и модела на вашия автомобил.

Трансмисионните масла се различават по вискозитет, добавки и спецификации, така че е важно да изберете такова, което отговаря на изискванията на вашия автомобил. В случай на съмесимост със спецификациите на производителя, можете да разгледате марки, като Castrol, Mobil, Valvoline и други, които предлагат различни продукти за различни видове трансмисии.

Не забравяйте да следвате указанията за интегралността и съответствието на трансмисионното масло с вашата трансмисия, за да осигурите оптимално функциониране и дълъг живот на автомобила ви.